نگاهی به فیلم گربه سیاه؛ نخنما و سیاه
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۷۱۳۷
خبرگزاری فارس-گروه سینما: فیلم سینمایی«گربه سیاه»نخستین تجربه بهرام رادان در حوزه تهیهکنندگی است. این فیلم در سال ۱۳۹۸ آماده اکران بود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و البته ممیزیهای بسیاری که دریافت کرد در نهایت با تاخیری طولانی در زمستان ۱۴۰۰ روی پرده رفت و حالا در شبکه نمایش خانگی بصورت آنلاین اکران شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زندگی خصوصی و شخصی بازیگران و سلبریتیها همواره مورد علاقه مردم بوده است و تاکنون فیلمسازان بسیاری آن را به تصویر کشیدهاند.
در سینمای ایران فیلمهای «توفیق احباری» و «سوپراستار»درباره پشت پرده زندگی بازیگران ساخته شدهاند و حالا «گربه سیاه» سومین فیلم محسوب میشود. این سه فیلم البته تفاوت های زیادی در داستان با یکدیگر دارند؛ در «توفیق اجباری» محمدرضا گلزار بازیگری است که شهرت و محبوبیت او را در زندگی شخصی و مشترک دچار مشکل میکند اما در «سوپراستار» یک ستاره سینما بعنوان فردی متنفر از مردم و غرق در فساد به نمایش در میآید و در «گربه سیاه» بهرام رادان شخصیتی سوپرقهرمان است که فضای مجازی برای او مشکلاتی را بوجود میآورد.
«گربه سیاه» از یک سو، شهرت و ثروت ستارگان سینما را دردسرساز معرفی میکند و درباره مشکلات ستاره شدن هشدار میدهد و از سوی دیگر در کوره ستاره سازی میدمد و مقام یک بازیگر معمولی را، در حد یک افتخار ملی بالا میبرد و از او یک بت بیعیب و نقص میسازد تا شخصیت بهرام رادان را در مقابل شخصیت کوروش زند با بازی شهاب حسینی در «سوپراستار» قرار دهد و پایانی باشد بر زمزمههایی که این روزها درباره فساد در سینما بلندتر به گوش میرسد.
داستان «گربه سیاه» اما فقط داستان زندگی خصوصی یک بازیگر قهرمان نیست ملغمهای است از انواع و اقسام آسیبهای اجتماعی که به شکل فوقالعاده کلیشهای و تکراری به خورد مخاطب داده میشود؛ از زندگی دروغین شاخهای مجازی گرفته تا ازدواج اجباری، از سوژه نخنما شده ناپدری عیاش گرفته تا جوان مطرود از خانواده سنتی و مذهبی و در آخر تجاوز و دختر فراری و قتل از روی تعصب و غیرت کورکورانه.
فیلم میخواهد با نگاهی آسیب شناسانه به سراغ پدیده شهرت در شبکههای مجازی و اصطلاح لاتهای مجازی برود اما فقط میتواند ژست آن را بگیرد چراکه در طبقهبندی اغراقآمیز فیلمساز زندگی شاخهای مجازی چرک و کثیف و پر از حماقت و دیوانگی است و در مقابل بازیگران سینما و تلویزیون که «بهرام» (بهرام رادان) نماینده آنهاست افرادی به شدت خاکی، متواضع و آرمانگرا و منزه از هرگونه بدی و ناپاکی هستند که از دسترنج خود به جایگاهی که حالا دارند رسیدهاند.
در نگاهی ساختاری فیلم مملو از شخصیتهای اضافه است از آرمان و حانوادهاش گرفته تا ناپدری رها و معصومه و برادرانش. هر کدام گوشهای از فیلم ایستادهاند و راه خودشان را میروند و ساز خودشان را مینوازند و هیچ رشتهای اینها را به یکدیگر وصل نمیکند و میتوان به راحتی هر کدام را از داستان حذف کرد.
به زعم منتقدان مشکل اصلی فیلم یعنی همان تظاهر، به حضور خود رادان در فیلم بازمیگردد که هم تهیهکننده کار است و هم نقش خود را به عنوان یک قربانی این حواشی که توسط اینفلوئنسرها ایجاد میشود نشان میدهد. به تعبیری فیلم برای خودش گریه و زاری میکند. اینگونه پیام فیلم بجای آنکه نقدی درباره عدم «فرهنگ شهرت» بزند بیشتر نگرانی ریاکارانهای درباره خدشهدار شدن شهرت بازیگران دارد.
در نهایت فیلم سینمایی «گربه سیاه» از بیان داستان اصلیاش یعنی آسیبهای فضای مجازی و نقش آن در نابودی زندگی جوانان عاجز است، داستانی که بخودی خود تلخ و سیاه است و دیگر نیازی نیست تا فیلمساز با چپاندن انواع و اقسام مشکلات آن را تلختر کند تا برای مخاطب جغرافیایی بسازد که در آن تمام اقشار از مذهبی و مسجدی گرفته تا عیاش و قمارباز درحال تباه کردن زندگی جوانان هستند و در این بین فقط قشر بازیگران منزه و پاک ماندهاند که گربههای سیاه مجازی در کمین شکار آنها هستند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: گربه سیاه بهرام رادان ترلان پروانه رئالیسم اجتماعی بهرام رادان گربه سیاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۷۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فرشاد پرویزیان، مجری برنامه گفتگوی اقتصادی در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره موضوع برنامه گفتگوی اقتصادی گفت: موضوع این برنامه طبق شرایط و اولویتهای اقتصادی کشور تعیین میشود در اتاق فکری که در رادیو گفتگوست.
وی افزود: در این برنامه تلاش میشود با طرحی موضوعات و با نقد خیلی جدی و بدون تعارف، راه حلی ارائه شود و در آخر به این سمت پیش بریم که حالا چکار باید کرد. توجه به ذائقه مخاطب از طریق پیامکهایی که ارسال می کنند و نکاتی که مورد نظرشان است در این برنامه به طور جدی مطرح می شود.
وی درباره نقطه تمایز این برنامه با دیگر برنامههای اقتصادی گفت: پرداختن به موضوعات مختلف در برنامههای مختلف از زوایای مختلف هیچ ایرادی ندارد، آنچه چیزی که مهم است اقناع مخاطب است و این مخاطب فقط مردم نیستند، مسئولان ارشد اقتصادی و برنامه ریزان تا به سمت درست برنامه ریزی کنند.
وی در پاسخ به این سوال که برنامه هایی مختلفی درباره موضوعات اقتصادی صحبت می کنند و رادیو گفتگو چرا درباره مسایل اقتصادی گفتگو می کند، گفت: رادیو گفتگو محل اندیشه هاست، در واقع دیدگاههای اندیشه ورزی مطرح میشود فضا، فضای اندیشه است. نمی شود گفت، چون شبکههای مختلفی به مسایل اقتصاد میپردازند، اینها تکراری است، مسایل اقتصادی زیاد است و باید از زوایای مختلف پرداخته شود تا هم به راه حل برسیم و هم مخاطب اقناع بشود.
وی درباره تفاوت گفتگوی اقتصادی به لحاظ اجرا با سایر قالبهای گفتگو گفت: گفتگوی اقتصادی در یک نگاه، بسیار سخت است، برای اینکه شما باید مسایل اقتصادی را مسلط باشید، بدانید از چی صحبت میکنید، حرفهای زرد در حوزه اقتصاد نباید گفت، متغیرهایی که درباره آن صحبت میکنید آسان نیستند و باید خیلی دقت کرد، به راحتی نباید راه حل ارائه داد. سختی گفتگوی اقتصادی این است که اولا باید اطلاعات جامع در حوزه اقتصادی داشته باشید و دوم؛ اقتصاد علم است، وقتی علمی صحبت میکنید نمیتوانید پیشگویی کنید، باید به طور علمی بتوانید پیش بینی کنید، مسیرها و روندها و این روندها را در طول زمان هدایت بکنید و اینکه آیا میتوانید بر روی انتظارات اقتصادی فعالان اقتصادی در جامعه اثر بگذارید یا نه.
وی در پاسخ به این سوال که چه میشود کرد این موضوعها برای مخاطب قابل فهمتر باشد، افزود: این روزها اگر چه مسایل اقتصادی سخت است اما برای مخاطب قابل درک است. در حوزه اقتصادی فقط سخت خبر نیست، نرم خبرها هم هستند، وقتی وارد دنیای فناوریها و اقتصاد دیجیتال میشوید، با یک فضای نرم خبر جذاب بخصوص برای جوانان رو به رو میشوید.
وی گفت: گفتگوی اقتصادی به مراتب راحتتر شده است از جهتی که شما میتوانید به خیلی از مسایل بپردازید، مثلا در سه دهه پیش حتی اجازه نمیدادند درباره افزایش نرخ نقدینگی صحبت کنید اما الان به راحتی میتوانید صحبت کنید که چرا نقدینگی را افزایش دادید. پس گفتگو اقتصادی به جهت اینکه دسترسی به موضوعات قابل طرح بیشتر شده، به مراتب اوضاع بهتر شده است، اما به جهت مسایل پیچیده اقتصادی که پیش آمده و آنچه که در حوزه اقتصاد داریم طرح این نکات و ارائه راه حلها داستان را سخت کرده است به جهت تبحر در مسایل اقتصادی و حل مشکلات.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی